"center"> |
|
Kategorie GT1 a LMP jsou modely závodních aut v měřítku 1/32 z MS vytrvalostních závodů a seriálu závodů FIA GT.
Modely vozů vyrábí několik firem: Slot.it, NSR... Každý model je v několika verzích podle složení posádek, nebo závodů.
|
|
"center"> |
Mosler MT 900R je americký sportovní vůz, který vyráběla firma Mosler Automotive. Firmu založil v roce 1985 americký ekonom a finančník Warren Mosler. Vůz Mosler MT 900 navrhl kostruktér Rod Trenne, který dříve pracoval na návrhu Corvette C5. Závodní verze MT 900R jezdila vytrvalostní závody v USA, Evropě a Austrálii v letech 2001-2011. Vůz má podvozek z uhlíkových vláken a váží přibližně 1.000 kg. Motor V8/5,7 l má výkon 600 k, je umístěný uprostřed a pohání zadní nápravu. Typu 900R bylo vyrobeno přibližně 30 kusů. Jeden vůz Mosler v silničním provedení MT 900S si koupil George Lucas, režisér filmů Star Wars a Indiana Jones. |
"center"> |
Porsche 911 GT1 Evo č.26 se kterým vyhrála posádka Allan McNish, Stéphane Ortelli a Laurent Aiello závod 24h LeMans 1998. Během závodu ujeli 351 kol = 4.783 km. Závodní auto mělo se sériovým silničním typem 911 shodný pouze název, bylo postavené jako čistokrevný závodní prototyp. Motor byl plochý 6ti válec 3,2 litru přeplňovaný dvěma turby KKK s výkonem 600 koní. Zrychlení z 0-100km za 3,4 vteřiny a maximální rychlost byla 330 km/hod. |
"center"> |
Audi R8C č.9 startovalo v roce 1999 v závodě 24h LeMans. Posádka S. Ortelli, S. Johansson a Ch. Abt ujela pouze 55 kol a odpadla pro poruchu převodovky. Typ Audi R8C měl problematickou aerodynamiku, při vyšších rychlostech se "nafukovala" karoserie tak, že někdy odpadla. Na rovině Mulsanne Straight v LeMans dosahoval rychlosti 350 km/hod. Audi připravilo pro sezónu 1999 dva odlišné typy vozů. Typ R8C GT1 s uzavřenou kabinou a typ R8R Spyder LMP, který byl otevřený. Pro další vývoj si Audi zvolilo typ R8R, se kterým vyhrálo 5x závod 24h LeMans v letech 2000-2005. Oba typy poháněl přeplňovaný motor V8 / 3,6 litru s výkonem 640k. Auto mělo 6st. sekvenční převodovku a vážilo 900 kg. |
"center"> |
Nissan R390 GT1 č.21 startoval v roce 1997 v závodě 24h LeMans s posádkou M. Brundle, W. Taylor a J. Muller. Ze závodu vypadli po 139 kolech. Společnost Nissan využila volných technických předpisů a postavila 4 prototypy GT1 pro závod v LeMans, ale Porsche 911 se jí nepodařilo porazit. Podvozek auta z kompozitních materiálů vyrobila britská firma TWR (Tom Walkinshaw - Jaguar). Pro pohon byl použitý "starý" motor V8 s obsahem 3,5 litru ze skupiny "C", který byl přeplňovaný dvěma turby a měl omezený výkon na 650 k. |
"center"> |
Lola Aston Martin DBR1 č.008 dojela v roce 2009 s posádkou J. Verstappen, A. Davidson, D. Turner v závodě 24h LeMans na 11. místě. Druhý vůz stáje Lola č.007 řízený posádkou Tomáš Enge, Jan Charouz, Stefan Mücke skončil celkově čtvrtý, ale byl první z benzínových aut. Vůz byl poháněn atmosférickým motorem V12, který měl obsah 6 litrů a výkon 660 koní. Podvozek byl z uhlíkových vláken. Karoserie měla tradiční modro-oranžové barvy sponzora Gulf Oil a startovní čísla s nulami "007" připomínala spojení na Jamese Bonda. |
"center"> |
Lola B12/80 LMP 2 č.29, ze závodu 24h LeMans v roce 2012. Posádka Keiko Ihara, Marc Rostan a Jean-Denis Deletraz závod nedojela pro havárii v sedmnáctém kole. Japonka Keiko Ihara byla původně modelka, která nosila cedule na startovním roštu. V roce 2000 odjela do Anglie, aby se naučila řídit závodní auta. Ve školních formulích závodila společně s Kimi Raikkonenem. V závodě 24h LeMans startovala třikrát a nejlepší výsledek bylo 14. místo v celkovém pořadí a deváté místo v LMP2. Typ Lola B12 byl vyrobený z uhlíkových vláken, měl motor Nissan V8 / 4,5 litru a vůz vážil 900 Kg. |
"center"> |
Audi R8 LMP č.7 dojelo v roce 2000 na 24h LeMans na třetím místě s posádkou M. Alboreto, Ch. Abt, R. Capello. Typ R8 vyhrál závod v LeMans 5x 2000, 2001, 2002, 2004, 2005. Vozy nasazovala do závodů stáj Joest Racing. Podvozek vozu byl vyrobený z uhíkových vláken a lehkého polymerového materiálu. Přeplňovaný motor V8 3,6 litru měl výkon přes 600 koní. Vůz byl zkonstruovaný pro rychlé výměny poškozených dílů. Například zničenou převodovku byl tým schopný vyměnit za tři minuty. To vedlo k dodatečné úpravě pravidel FIA, aby Audi tuto výhodu nemohlo využívat. |
"center"> |
Audi R 18 Ultra č.4 dojel v závodě 24h LeMans 2012 na třetím místě. Za volantem se střídali M. Rockenfeller, M. Bonanomi, O. Jarvis. Podvozek byl vyrobený jako jednodílný monokok z uhlíkových vláken, aby byl hodně tuhý. Převodovka byla 6ti stupňová s elektrickým ovládáním a řazením na volantu. Vznětový (naftový) motor V6 / 3,7 litru byl přeplňovaný jedním turbodmychadlem a měl výkon 550 koní. |
"center"> |
Audi E-Tron Quattro č.1 vyhrálo v roce 2012 jako první hybridní auto závod 24h LeMans. Za volantem se střídali A. Lotterer, M. Fässler a B. Tréluyer. Pohon všech kol byl vyřešen tak, že vznětový motor V6 TDI s výkonem 510 k poháněl zadní kola a elektromotor poháněl přední kola při akceleraci nad 120 km/h. Elektrickou energii získával při brzdění pomocí setrvačníkového generátoru. E-tron měl šest automatických režimů jízdy, které mohl řidič volit na volantu. Režimy pro mapování motoru, pro prudké zrychlení ze zatáček, pro pohon všech čtyř kol, pro mokré počasí atd. |